مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون
 

در هر وضعیتی که قرار داشته باشید، ضرورت دارد که از عمر مفید مواد غذایی اطلاع داشته باشید. با وجود آنکه چندین ماده‌ی غذایی وجود داشته که از ماندگاری بیشتری برخوردارند، اما جهت افزایش این ماندگاری، بایستی آنها را به طور مناسب نگهداری کرد. بهترین محل نگهداری مواد غذایی، مکانی خنک، خشک و بدون هوا است. برخی مواد غذایی ممکن است پس از یک دوره زمانی طولانی طعم خود را از دست دهند، اما هنوز هم قابل خوردن می‌باشند.
عسلی که طی خاکبرداری در منطقه‌ای از مصر پیدا شده و هزاران سال قدمت دارد، ظاهراً هنوز هم قابل خوردن می‌باشد.

برنج

برنج سفید چنانچه در ظرفی در بسته و بدون نفوذ هوا نگهداری شود، می‌تواند تا 30 سال ماندگاری داشته باشد. با این حال، برنج قهوه‌ای از محتوای روغن بالایی برخوردار بوده و ظرف چند ماه فاسد خواهد شد.
مصارف: غذا، جایگزین آرد گندم

عسل

عسل را می‌توان یکی از مواد غذایی نامید که ماندگاری آن حقیقتاً دائمی است. این ماده غذایی بسیار اسیدی بوده و تقریباً بدون رطوبت می‌باشد؛ از اینرو کمترین احتمال فاسد شدن توسط باکتریها و مانند آن را دارد.
مصارف: غذا، دارو

نمک

خواص آب گریزی نمک قرن‌ها است که جهت حفظ مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. متأسفانه نمک طعامی که استفاده می‌کنید، اینگونه نیست. افزودن ید به نمک ظاهراً ماندگاری آن را به مدت چند سال کاهش می‌دهد. از لحاظ تکنیکی نمک یک ماده غذایی ارگانیک به حساب نیامده و ماده‌ای است معدنی که از سنگ بدست می‌آید، از اینرو هرگز نمی‌تواند فاسد شود. با این حال می‌تواند رطوبت را به خود جذب کرده و یک توده‌ی بزرگ را تشکیل دهد.
مصارف: غذا، ماده نگهدارنده، دارو، ساخت صابون

شکر

عمر مفید شکر کاملاً به روش بکار رفته در نگهداری آن بستگی دارد. آن را همیشه بایستی در ظرفی بدون نفوذ هوا نگهداری کنید. ظاهراً با افزودن کمی دانه برنج در ظرف رطوبت به آن راه نخواهد یافت.
مصارف: غذا، ماده شیرین کننده در نوشیدنی‌ها، حشره کش ـ ظاهراً ترکیب شکر و جوش شیرین موجب از بین رفتن سوسک می‌شود.

شیره افرا

مطابق با راهنمای نگهداری ماده غذایی در مواقع ضروری (the Guide to Food Storage for Emergencies)، تدوین شده توسط دانشگاه یوتا استیت، شیره‌ی افراء خالص هرگز فاسد نمی‌شود. همچنین انجمن تولید کنندگان افرا ماساچوست عنوان می‌کنند که به دلیل مقاومت آنها در برابر رشد باکتریایی، از جمله کپک، شیره افرا می‌تواند برای همیشه ماندگاری خود را حفظ کند.
مصارف: ماده شیرین کننده

گندم

گندم یکی از اشکال غذایی است که بخش بزرگی از رژیم غذایی روزانه اکثر جمعیت جهانی را تشکیل می‌دهد. گندم در نبود گوشت، منبعی حیاتی از پروتئین است. همچنین از مواد معدنی و ویتامینهای ضروری برخوردار می‌باشد.
مصارف: غذا، خوراک دام

ذرت خشک

ذرت یکی دیگر از غلات حیاتی است که به طور گسترده‌ای در سطح جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. خشک کردن ذرت عمر مفید آن را به طور مؤثر افزایش داده و به آن اجازه استفاده در تمام طول سال را می‌دهد.
مصارف: خوراک دام، محصولات فرعی بدست آمده از آن می‌توانند به عنوان سوخت مورد استفاده قرار گیرند، خمیر بدست آمده از آن می‌تواند جهت درمان برخی بیماریهای پوستی بکار برده شود.

جوش شیرین

جوش شیرین ضرورتی برای جهانیان است.
مصارف: غذا، بهداشت دندان، عامل پاک کننده

کره گی

کره‌ی گی (ghee) یک چربی اشباع شده بوده که همچنین به عنوان کره طبقه بندی می‌شود. این کره با تبخیر تمام آب از کره و باقی گذاشتن پروتئین و چربی جداسازی شده بدست آمده و می‌تواند ماندگاری همیشگی داشته باشد.
مصارف: غذا، جایگزین روغن آشپزی

سرکه

سرکه به دلیل طبیعت بسیار اسیدی خود، از هرگونه فاسد کننده بیولوژیکی ایمن است. سرکه دارای ماندگاری نامحدود می‌باشد.
مصارف: غذا، ماده نگهدارنده، عامل تمیز کننده، ماده ضد عفونی کننده